22.12.14

Oszukane Ciasto Drożdżowe z Owocami i Kruszonką


Czas świąt kojarzy mi się z kolorowymi światełkami, wiszącą jemiołą pod żyrandolem, pakowaniem prezentów i zapachem ciast wypełniający cały dom. W tym roku w czas Bożego Narodzenia mieszkam u siebie, dlatego nie mam jak pomóc mojej mamie, nawet jak bym chciała, bo " a daj spokój, ja wszystko mam pod kontrolą, ty zrób ciasta! ". Ty zrób ciasta, czyli mój M, ponieważ ona uwielbia sernik Złotą Rosę zrobioną właśnie przez niego. Dziś zrobiliśmy szybkie zakupy potrzebnych składników, a jutro po egzaminie z kursu będziemy walczyć z wypiekami! Jutro po zrobieniu zdjęć wstawię nowe notki z przepisami do słodkości, które zrobimy, a dziś zaprezentuję Wam moje popisowe ciasto. Jest przepyszne, proste i każdemu smakuje! Można je zrobić z ulubionymi owocami, ja zazwyczaj używam leśnych owoców lub truskawek mrożonych dzień wcześniej przygotowanych i posypanych cukrem. 


Składniki na tortownicę 24:

Na Ciasto
* 90 ml mleka
* 90 ml oleju
* 1,5 jajka
* 150 g cukru
* 235 g mąki 
* 1 łyżeczka proszku do pieczenia
* 1 paczka cukru wanilinowego 

Na Kruszonkę
* 70 g margaryny
* 95 g mąki
* 50 g cukru
* 1 paczka cukru wanilinowego 


Nie wiem czego Wy używacie, ale do tego ciasta idealnie nadaje się mikser ( ręczny/z misą ). My posiadamy ten z misą dzięki czemu zrobienie tego ciasta zajmuje mi dwa razy krócej jak wyrobienie kruszonki - jest to czynność, której nienawidzę, ale tak ją uwielbiam jeść, że zawsze robię ją dużą i duuuużo. Zanim zaczniemy nastawiamy piekarnik na 180 C, włosy wiążemy w wysoką kitkę i myjemy ręce ( to małe przygotowanie zostało mi po lekcjach Home Economics : D ).

Ciasto 
Więc składniki podajemy po kolei tak jak napisałam ( chociaż możesz po swojemu- nie ma to żadnego znaczenia, mi tak po prostu łatwiej ). Po odmierzenia oleju i mleka przychodzi czas na jajko. W oryginalnym przepisie wszystko jest dwa razy tyle, ja zmniejszyłam składniki o połowę, bo ile można oddawać ciasta innym ludziom? Ja po prostu tłukę dwa jajka do szklanki i trzepię je aż się złączy w jedno, po czym połowę wlewam do miski, a druga połowę zostawiam np. na jajko dla synka. Dodajemy cukier, mąkę, łyżkę proszku i paczkę cukru wanilinowego ( w oryginalnym przepisie też była paczka, ale nie dzieliłam tego na dwa, bo kto będzie dzielił 16 gram na pół? ). Jeśli mamy mikser z misą, załączamy go na szybkich obrotach i do połączenia składników zostawiamy w spokoju. W między czasie możemy przygotować blaszkę/tortownicę, albo zacząć robić kruszonkę. Masa na ciasto kiedy jest gotowa i czy dobrze zrobiona można poznać po: 1. gęstej, ale lejącej konsystencji 2. słodkim smaku.

KruszonkaJak już wcześniej wspomniałam nienawidzę robić kruszonki! A wszystko przez męczarnię z kostką margaryny, ponieważ trzeba ja pokroić w małe kawałki przy czym zawsze mam jej masę pod paznokciami ( pamiętaj, by wyjąć ją kilka godzin przed robieniem ciasta! by była miękka ). Kawałki kładziesz najlepiej na tacce, które posypujesz odmierzoną mąką i cukrem + paczką cukru wanilinowego. Mieszasz wszystko i zaczynamy wszystko razem rozcierać aż powstaną grudki, które nazywamy kruszonką. Ja osobiście staram się rozetrzeć masło jak najbardziej, po czym zgniatam garść składników w kulkę i nad ciastem wykruszam kulkę w większe kawałki kruszonki. Z M. uwielbiamy duże kawałki kruszonki!

Mamy ciasto i mamy kruszonkę, ale co robimy pomiędzy? Wylewamy ciasto do formy wyłożoną papierem do pieczenia i jeśli trzeba łyżką rozprowadzamy je dokładnie po całej powierzchni. Wykładamy na wierzch ciasta ulubione albo te, co akurat mamy w domy owoce ( starte jabłka, gruszka w kawałkach, mrożone owoce leśne, maliny czy truskawki, wiśnie jeśli mamy albo nawet brzoskwinie z puszki ). Możliwości mamy naprawdę dużo. Na owoce dajemy kruszonkę i tak o to nasze ciasto jest prawie gotowe. Jeszcze tylko wsadzić je na 55 minut do piekarnika i voila!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz